Statuten

dd 28 mei 1980

NAAM, ZETEL EN DUUR

Artikel 1. 

De vereniging draagt de naam: TAFELTENNISVERENIGING “DE SCHANS” 

Zij is gevestigd te MONTFOORT. 

De vereniging is aangegaan voor onbepaalde tijd; haar clubkleuren zijn rood/zwart. 

DOEL

Artikel 2. 

De vereniging stelt zich ten doel de beoefening van de tafeltennissport onder erkenning van de Nederlandse Tafeltennisbond (N.T.T.B.). 

Zij tracht dit doel te bereiken door : 

  1. de leden de gelegenheid te geven de tafeltennissport te beoefenen; 
  2. de leden de gelegenheid te geven deel te nemen aan wedstrijden en toernooien; 
  3. het houden van vergaderingen; 
  4. andere wettige middelen, welke aan het doel bevorderlijk kunnen zijn. 

LEDEN

Artikel 3. 

De vereniging kent: 

  • gewone leden, 
  • aangeslotenen, 
  • leden van verdienste, 
  • ereleden en 
  • donateurs/-trices. 

Artikel 4. 

Gewoon lid is een ieder, die de leeftijd van zestien jaar heeft bereikt en die, na zich daartoe te hebben aangemeld bij het secretariaat, door het bestuur als zodanig tot de vereniging is toegelaten. 

Artikel 5. 

Aangeslotene is een ieder, die de leeftijd van zestien jaar nog niet heeft bereikt en die, na zich met toestemming van zijn/haar ouders daartoe te hebben aangemeld bij het secretariaat, door het bestuur als zodanig tot de vereniging is toegelaten. 

Artikel 6. 

De gewone leden en aangeslotenen worden in het huishoudelijk reglement nader naar leeftijd en in groepen ingedeeld. 

Artikel 7. 

Het donateurschap wordt verleend aan hen die de vereniging steunen met een jaarlijkse bijdrage. 

Artikel 8.

Het lidmaatschap van verdienste en het ere-lidmaatschap worden verleend op voordracht van het bestuur of tenminste tien stemgerechtigde leden, door de algemene vergadering met twee/derde van de geldig uitgebrachte stem men aan hen, die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de vereniging. 

Artikel 9. 

  1. Gewone leden hebben stemrecht. 
  2. Ieder lid is bevoegd zijn stem te doen uitbrengen door een schriftelijk daartoe gemachtigd ander lid, dat echter in totaal niet meer dan drie stemmen, zijn eigen stem meegerekend, kan uitbrengen. 
  3. Aangeslotenen en donateurs/-trices hebben geen stemrecht, terwijl leden van verdienste en ereleden een adviserende stem hebben, indien zij geen gewoon lid zijn. 

EINDE VAN HET LIDMAATSCHAP

Artikel 10. 

Het lidmaatschap eindigt: 

  1. door schriftelijke opzegging bij het secretariaat, waarbij het lidmaatschap eindigt tegelijk met het lopende kwartaal, indien tenminste een maand voor het einde van het lopende kwartaal deze opzegging bij het secretariaat wordt ontvangen. 
  2. door overlijden; 
  3. door opzegging namens de vereniging. Deze kan geschieden wanneer een lid heeft opgehouden aan de vereisten voor het lidmaatschap bij de statuten gesteld te voldoen, wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan – worden het lidmaatschap te laten voortduren; 
  4. door ontzetting uit het lidmaatschap bij besluit van de algemene vergadering, genomen met een meerderheid van tenminste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen, mits tenminste twee/derde van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn, welke ontzetting kan geschieden, wanneer een gewoon lid of aangeslotene in strijd met de statuten, reglementen of besluiten der vereniging handelt of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt; ontzetting wordt schriftelijk aangezegd. 

Artikel 11. 

  1. Het bestuur heeft evenwel het recht in plaats van ontzetting een schorsing uit te spreken voor een door hem te bepalen tijd -maximaal zes maanden- waarbij het bestuur is gehouden op de eerstvolgende algemene vergadering een eind-uitspraak over de schorsing aan de vergadering te vragen. 
  2. Het geschorste lid casu quo de aangeslotene verliest gedurende de schorsing alle rechten, die aan de le- den casu quo aangeslotenen zijn toegekend, doch – blijft onderworpen aan de op de leden casu quo de aangeslotene rustende verplichtingen. 
  3. Het ontzette lid casu quo de ontzette aangeslotene heeft recht op beroep, hetzij op de eerste algemene vergadering, hetzij op de tweede algemene vergadering, volgende op de ontzetting. 

VERPLICHTINGEN VAN DE LEDEN

Artikel 12. 

De gewone leden en de aangeslotenen zijn verplicht een door de algemene vergadering vast te stellen contributie te betalen; voorts zijn de leden verplicht de statuten en reglementen van de vereniging, alsmede de besluiten van het bestuur, de algemene vergadering of een ander orgaan van de vereniging, na te leven. 

BESTUUR

Artikel 13. 

  1. Het bestuur bestaat uit een oneven aantal van tenminste drie meerderjarige leden, waaronder een voorzitter, secretaris en penningmeester. De voorzitter wordt in functie gekozen. 
  2. Het bestuur heeft de leiding van de algemene zaken en voert de besluiten van de algemene vergadering uit. 
  3. Het bestuur is bevoegd tot het sluiten van alle overeenkomsten, gene uitgezonderd. 
  4. Indien het bestuur uit minder dan het minimum aantal bestuursleden bestaat, behoudt het niettemin zijn bevoegdheden, onverminderd de verplichting van het bestuur in de vacature(s) te voorzien. 
  5. De leden van het bestuur worden door de jaarlijkse algemene vergadering benoemd voor twee achtereenvolgende jaren, met dien verstande, dat de functie begint casu quo eindigt, dadelijk na afloop van de – vergadering, waarin de bestuursvoorziening plaatsvindt. 
  6. De benoeming van de bestuursleden geschiedt uit door het bestuur casu quo door tenminste vijf gewone leden voor te dragen kandidaten. 
  7. Telkenjare treedt ongeveer de helft van de bestuursleden af volgens een door het bestuur op te maken rooster. Een aftredend bestuurslid is terstond herkiesbaar. Bij een tussentijdse vacature neemt het nieuwe bestuurslid op het rooster de plaats in van degene, die hij opvolgt. 

VERTEGENWOORDIGING

Artikel 14.

  1. De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door het bestuur of door de voorzitter tezamen met de secretaris, dan wel hun plaatsvervangers. 
  2. De vertegenwoordiging kan ook geschieden door een of meer bestuursleden, die bij een bestuursbesluit daartoe worden aangewezen. 

EINDE LIDMAATSCHAP BESTUUR

Artikel 15. 

  1. Elk bestuurslid kan te allen tijde door de algemene vergadering worden geschorst of ontslagen. Een schorsing, die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn. 
  2. Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts:
    1. door het eindigen van het lidmaatschap van de vereniging; 
    2. door bedanken; 
    3. door periodiek aftreden. 

GELDMIDDELEN

Artikel 16. 

  1. De Geldmiddelen van de vereniging bestaan uit :
    1. de entreegelden van nieuwe leden; 
    2. contributies; 
    3. bijdragen van donateurs en donatrices; 
    4. subsidies; 
    5. giften, legaten en erfstellingen; 
    6. inkomsten uit overeenkomst met derden; 
    7. alle andere baten en inkomsten.
  2. Erfstellingen kunnen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving. 
  3. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekeningen te houden, dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend. 
  4. Het bestuur brengt in de jaarlijkse algemene vergadering verslag uit over het afgelopen verenigingsjaar, respectievelijk boekjaar en legt onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording af over zijn in dat jaar gevoerd bestuur. 
  5. De algemene vergadering benoemt jaarlijks uit de gewone leden een commissie, bestaande uit twee leden en twee plaatsvervangende leden, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. Deze commissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt de vergadering verslag uit. 
  6. De opdracht van de commissie kan te allen tijde door de vergadering worden herroepen, mits gelijktijdig een andere commissie wordt benoemd. 
  7. Goedkeuring van de rekening en verantwoording door de algemene vergadering strekt tot décharge van het bestuur. 
  8. Het bestuur is verplicht de bescheiden, bedoeld in de leden 3 en 4 tien jaar te bewaren. 

VERGADERINGEN

Artikel 17. 

  1. De vergaderingen van de vereniging worden onderscheiden in de jaarlijkse algemene vergadering en de buitengewone algemene vergaderingen. 
  2. Het bestuur roept de vergadering bijeen, wanneer het dit wenselijk oordeelt of wanneer het daartoe volgens de wet of statuten verplicht is. 
  3. De jaarlijkse algemene vergadering wordt ieder jaar gehouden in de maand augustus. 
  4. Voorts is het bestuur op schriftelijk verzoek van een zodanig aantal gewone leden als bevoegd is tot het uitbrengen van een/tiende gedeelte der stemmen in de algemene vergadering verplicht tot het bijeenroepen van een buitengewone algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen verzoekers zelf tot bijeenroeping overgaan. 
  5. In de jaarlijkse algemene vergadering komen mede aan de orde :
    1. voorziening in eventuele vacatures; 
    2. benoeming van de leden en de plaatsvervangende leden van de in artikel 16 lid 5 bedoelde commissie; 
    3. vaststelling van de jaarlijkse begroting met als onderdeel de contributie; 
    4. voorstellen van het bestuur en/of de leden. 

Artikel 18. 

  1. Alle besluiten op de vergaderingen genomen vereisen een volstrekte meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen, voor zover bij deze statuten niet anders wordt bepaald. 
  2. Over personen wordt schriftelijk, over zaken mondeling gestemd, tenzij de vergadering of haar voorzitter anders beslist. Bij schriftelijke stemming zijn ongeldig :
    1. blanco stemmen; 
    2. onduidelijke of onjuiste stembriefjes; 
    3. ondertekende stembriefjes en getekende stembriefjes. 

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Artikel 19. 

  1. De vereniging kent een huishoudelijk reglement, dat evenals alle andere door de algemene vergadering op voorstel van het bestuur vast te stellen reglementen- niet in strijd mag zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten. 
  2. Besluiten tot het vaststellen of wijzigen van de reglementen worden in de algemene vergadering genomen met volstrekte meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen. 

VERENIGINGSJAAR EN BOEKJAAR

Artikel 20. 

Het verenigingsjaar loopt van één september tot en met een en dertig augustus van het daaropvolgende jaar. Het boekjaar loopt van één juli tot en met dertig juni van het daaropvolgende jaar. 

STATUTENWIJZIGING

Artikel 21. 

  1. Tot de wijziging van deze statuten kan alleen worden besloten in een tot dit doel bijeengeroepen algemene vergadering waarin tenminste twee/derde gedeelte van de stemgerechtigde leden aanwezig en/of vertegenwoordigd is, en met een meerderheid van tenminste twee/ derde van de geldig uitgebrachte stemmen. 
    Is het vereiste aantal stemgerechtigde leden niet vertegenwoordigd, dan wordt in een tenminste veertien dagen later gehouden algemene vergadering beslist met eveneens twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen, ongeacht het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. 
  2. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat hiervan een notariële akte is gemaakt. Tot het doen verlijden van de akte is ieder bestuurslid bevoegd onder overlegging van een uittreksel van de notulen van de betreffende vergadering.

ONTBINDING

Artikel 22. 

  1. Tot de ontbinding van de vereniging kan worden besloten door een algemene vergadering, op dezelfde wijze als in artikel 21 ten aanzien van de statutenwijziging is bepaald. 
  2. Het bestuur is bij de ontbinding van de vereniging belast met de vereffening en zal de Nederlandse Tafeltennisbond bij een aangetekend schrijven van de ontbinding op de hoogte stellen. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten zoveel mogelijk van kracht. 
  3. Bij de ontbinding van de vereniging zal het bepaalde van artikel 23 lid 6 Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek in acht worden genomen, deze bepaling luidt: “Voor zover de statuten of reglementen niet anders bepalen, vervalt het batig saldo van een ontbonden rechtspersoon aan de leden of aandeelhouders, of “indien de ontbonden rechtspersoon een stichting is, aan de Staat, die het zoveel mogelijk overeenkomstig het doel van de stichting besteedt.” 

INSCHRIJVING IN HET VERENIGINGENREGISTER

Artikel 23. 

  1. De bestuurders zijn verplicht de vereniging te doen inschrijven in het verenigingenregister, gehouden door de Kamer van Koophandel en Fabrieken, binnen welker gebied de vereniging haar zetel heeft en een authentiek afschrift van de akte, dan wel een – authentiek uittreksel van de akte, bevattende de – statuten, ten kantore van dat register neer te leggen. 
  2. De bestuurders dragen zorg dat in bedoeld register – steeds worden ingeschreven de naam, de voornamen en woonplaats van alle bestuursleden, die de vereniging in en buiten rechte kunnen vertegenwoordigen. 

ERKENNING NEDERLANDSE TAFELTENNISBOND

Artikel 24.

De erkenning van de vereniging door de Nederlandse Tafeltennisbond houdt in, dat de vereniging : 

  1. zich zal onderwerpen aan de Statuten en het Huishoudelijk Reglement van deze Bond en zijn besluiten; 
  2. zich gebonden zal achten aan de beslissingen en de uitspraken van de in de statuten en reglementen van deze Bond vermelde besturende rechtsprekende instanties tot de daarin geregelde onderwerpen; 
  3. zich te dien aanzien zal onthouden van elk beroep op enigerlei andere rechtspraak of arbitrage. 

SLOTBEPALINGEN

Artikel 25.

In alle gevallen, waarin noch deze statuten noch het huishoudelijk reglement voorzien, of indien verschil van mening bestaat over de toepassing van enig artikel ervan, beslist het bestuur. 

Deze beslissing dient aan de goedkeuring van de eerstvolgende ledenvergadering te worden onderworpen. 

Artikel 26. 

Voor de eerste maal treden als bestuursleden op de onder de voorgaande statuten in functie zijnde bestuursleden, ten aanzien van welke bestuursleden de zittingsduur wordt gerekend vanaf het tijdstip van hun benoeming volgens de voorgaande statuten.